Lättläst svenska

 

En lättläst text

är lätt att läsa.

Ett krångligt språk

kan alltid förenklas.

 

Korta meningar

ger läsaren chans

att ta in lite i taget.

Det underlättar läsningen.

 

25 procent av alla i Sverige

kan inte läsa en artikel

i en dagstidning

och sedan berätta vad de läst.

De behöver lättläst text.

 

Bjelle Media kan knepen.

Kontakta oss

för ett enklare språk.

 

Just nu tar vi fram

information om samhället

på lättläst svenska,

det vill säga

lättläst samhällsinformaton.

 

Läs smakprov på våra texter

hos Diskrimineringsombudsmannen

eller Moderna Museet.

 

Additional information