Lättläst
Artikeln är hämtad från Omtänkt - Ett magasin från Riksutställningar om tillgänglighet i museivärlden.
Vad är lättläst svenska?
En lättläst text
är lätt att läsa.
Ett krångligt språk
kan alltid förenklas.
Korta meningar
ger läsaren chans
att ta in lite i taget.
Det underlättar läsningen.
25 procent av alla i Sverige
kan inte läsa en artikel
i en dagstidning
och sedan berätta vad de läst.
De behöver lättläst text.
Bjelle Media kan knepen.
Kontakta oss
för ett enklare språk.
Just nu tar vi fram
information om samhället
på lättläst svenska,
det vill säga
lättläst samhällsinformaton.
Läs smakprov på Ylvas lättlästa texter
hos Diskrimineringsombudsmannen
Hjälpmedelsutredningen (SOU 2017:43) Lättläst sammanfattning börjar på sidan 31
eller Svenska kyrkan, inför kyrkovalet i september 2021.
Du kan också lära dig knepen för att själv skriva lättläst.
Ta del av kursen "Bli en lättläst politiker" här.
Inför valet 2018 författade Ylva Bjelle denna kurs,
på uppdrag av Studieförbundet Vuxenskolan.
I februari 2019 belönades kursen i FN i Wien
som en av 2018 års Best Practice
inom funktionshinderspolitisk utveckling.
Läs mer om det här.
Här kan du ta del av tipsen i sammandrag.
Tryck på bilden så öppnas en större pdf.

