Lättläst

Artikeln är hämtad från Omtänkt - Ett magasin från Riksutställningar om tillgänglighet i museivärlden. 

 

Vad är lättläst svenska?

En lättläst text

är lätt att läsa.

Ett krångligt språk

kan alltid förenklas.

 

Korta meningar

ger läsaren chans

att ta in lite i taget.

Det underlättar läsningen.

 

25 procent av alla i Sverige

kan inte läsa en artikel

i en dagstidning

och sedan berätta vad de läst.

De behöver lättläst text.

 

Bjelle Media kan knepen.

Kontakta oss

för ett enklare språk.

 

Just nu tar vi fram

information om samhället

på lättläst svenska,

det vill säga

lättläst samhällsinformaton.

 

Läs smakprov på Ylvas lättlästa texter

hos Diskrimineringsombudsmannen

Skansen 

Hjälpmedelsutredningen (SOU 2017:43) Lättläst sammanfattning börjar på sidan 31

Moderna Museet.

eller Svenska kyrkan, inför kyrkovalet i september 2017.

 

Du kan också lära dig knepen för att själv skriva lättläst.
Ta del av kursen "Bli en lättläst politiker" här.
Inför valet 2018 författade Ylva Bjelle denna kurs,
på uppdrag av Studieförbundet Vuxenskolan. 

I februari 2019 belönades kursen i FN i Wien
som en av 2018 års Best Practice
inom funktionshinderspolitisk utveckling.
Läs mer om det här.

Här kan du ta del av tipsen i sammandrag.
Tryck på bilden så öppnas en större pdf.

 bild på en lista med 22 tips om lättläst

 

bild på lista med 12 tips för tillgänglig formgivning